Fendt Vario – Plynulá zmena rýchlosti
Vario je plynulá prevodovka, ktorá kombinuje výhody mechanických a plynulých prevodoviek. Bola uvedená na trh v roku 1997 a teraz sú všetky nové traktory Fendt poháňané touto prevodovkou.
Nie je potrebné preraďovať!
Nevýhodou konvenčných mechanických prevodoviek je to, že z dôvodu zmien zaťaženia sa musí preraďovať. Môže to viesť k tomu, že traktor bude schopný pracovať len pri vyšších otáčkach pri jednom prevodovom stupni, ale akonáhle vodič zaradí vyššie, musí čeliť nedostatočnému výkonu motora, aby sa mohol znovu zapnúť. Tento jav má aj ergonomické a výkonnostné následky: s traktorom sa pracuje neefektívne a s nedostatočným výkonom potrebným na vykonanie rôznych činností.
Traktory Fendt nemusia radiť rýchlosť, pretože ani nemajú čím (Vario prevodovka)! Podstata Varia spočíva v tom, že hnacia sila sa rozdeľuje medzi mechanickú a hydraulickú vetvu čím spája výhody oboch známych prevodoviek.
Čo vie traktor s Vario?
• Prevodovka VARIO je úplne bez trhavých pohybov či už pre rozjazd, plynulé zrýchlenie a jazdu až po extrémne práce s malou rýchlosťou od 20 m/h až 60 km/h (na ceste).
• Na zmenu smeru nie je potrebná žiadna „riadiaca“ prevodová páka. Spínač reverzácie pod volantom sa dá použiť na reverzovanie traktora alebo pomocou multifunkčného Vario joysticku na zmenu smeru.
Traktory Fendt sú vybavené systémom Vario dvoma rýchlosťami. Jeden slúži na tzv. poľné práce a druhý je vhodný pre ľahké práce hlavne v preprave, kde sa dosahuje max. rýchlosť až do 60 km/h. Traktory sú vybavené automatickou reguláciou medzného zaťaženia, ktorá v prípade zmeny zaťaženia mení prevodový pomer a udržuje rýchlosť v rámci limitov. Za týmito skutočnosťami vidíme veľký potenciál.
Vďaka tempomatu elektronika vynúti traktor (motor a prevodovku) na predvolenú optimálnu rýchlosť stroja. To umožňuje, aby traktor pracoval vždy pri maximálnych otáčkach (a teda maximálnom plošnom výkone). Keď sa zaťaženie zvyšuje, elektronika najskôr zmení prevodový pomer a iba vtedy, keď už nestačí na udržanie otáčok, zmení otáčky motora. Týmto riešením je motor vždy schopný pracovať v rozsahu optimálnej spotreby paliva.
… Zrýchli na 0 - 40 km/h za 7,2 sekundy? (200 V) alebo zrýchli z 0 na 60 km/h za 10 sekúnd?
V čom nám pomáha elektronika?
Od elektroniky je potrebné aj trocha pomoci a asistencie, aby si traktor vedel určiť najvhodnejší prevodový pomer a otáčky motora v danom okamihu, pri danej práci. V praxi sa vyskytujú dva prípady. Traktor môže byť nastavený aj tak, aby vyhovoval dvom požiadavkám: najvyšší výkon a najlepšia úspora paliva. Vďaka elektronike ale aj vynikajúcemu motoru s optimálnou krivkou výkonu a krútiaceho momentu v spojený s Vario prevodovkou je tá najlepšia možná kombinácia.
Ďalšie informácie získate od oblastného zástupcu!