Cookies spravovanie
Vážený návštevník! Upozorňujeme, že súbory cookie sa používajú na zabezpečenie prevádzky webovej stránky hriadel.sk, na poskytovanie vyššej úrovne služieb našim návštevníkom, na generovanie štatistík a na podporu našich marketingových aktivít. Kliknutím na tlačidlo „Súhlasím“ vyjadrujete súhlas s používaním súborov cookies, ako je opísané v nižšie uvedenom odkaze. Upozorňujeme, že ak neakceptujete uvedené, niektoré funkcie tejto webovej stránky nebudú k dispozícii.
Zistite viac…
Súhlasím
Nesúhlasím
2024-02-19 07:50:17

Fendt s úplne novou sériou 600 Vario

Fendt zaradil do svojho výrobného programu úplne novú sériu traktorov vo výkonovej triede 150 – 200 k. Teda v triede, ktorá je jednou z najväčších v Európe a intenzívne sa využíva na ornej pôde, ale aj v nakladačoch či doprave.

Fendt s úplne novou sériou 600 Vario

Fendt zaradil do svojho výrobného programu úplne novú sériu traktorov vo výkonovej triede 150 – 200 k. Teda v triede, ktorá je jednou z najväčších v Európe a intenzívne sa využíva na ornej pôde, ale aj v nakladačoch či doprave.

Fendt išiel inou cestou. V triede, kde medzi sebou bojujú traktory so 6-valcovými motormi, vsádzajú v Marktoberdorfe aj na štvorvalce. Dôležité je slovíčko aj, pretože Fendt ponúka v podobných výkonoch aj modely 700 Vario, ktorých pohonná jednotka je šesťvalec. Výber ponechali na preferenciách zákazníkov.

Fendt 600 je kompaktný a ovládateľný traktor so 4-valcovým motorom s vysokým výkonom a užitočným zaťažením pri nízkom pomere výkonu a hmotnosti. Mnohé prvky prevzal z najvýkonnejšej tisícky.

Do celého sveta

Fendt sa pri vývoji 600 Vario zameral na skonštruovanie flexibilného, manévrovateľného a výkonného traktora. Fendt 600 Vario sa vyznačuje nízkym pomerom výkonu a hmotnosti s vysokým rozsahom výkonu, priekopníckymi manévrovacími schopnosťami, ako aj vysokým užitočným zaťažením a koncepciou pohonu, ktorá po prvý raz bezproblémovo spája stálu trakciu, ochranu pôdy a nízke opotrebenie. Okrem toho je k dispozícii voliteľný 60-palcový rozchod pre použitie v riadku a optimálne podmienky pre použitie čelného nakladača. Nový rad tvoria 4 modely.

Motor vyvinutý pre 600-ku dokáže využiť aj alternatívne palivá

Novinka dostala kompletne novo vyvinutý 4-valcový motor s objemom 5 l - AGCO Power CORE50. Normy spĺňa dieselovým oxidačným katalyzátorom, DPF a SCR a bez recirkulácie výfukových plynov.

Motor CORE50 je pripravený aj na alternatívne palivá, ako je hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej (HVO). V motore sú zabudované aj bezúdržbové hydraulické zdvíhatká. Prvá výmena motorového oleja sa uskutoční po 500 hodinách, takže počiatočný interval 50 hodín bol vynechaný.

Inteligentný reverzný ventilátor, ktorý možno ovládať priamo z kabíny, je pre Fendt 600 Vario k dispozícii ako voliteľná výbava v obzvlášť prašných prevádzkových podmienkach. Systém je plne integrovaný do riadiaceho systému vozidla, je ovládaný flexibilne podľa potreby a pracuje ticho a efektívne.

Dodatočný výkon 15 k

Pre všetky modely radu 600 k dispozícii koncepcia dodatočného výkonu Fendt DynamicPerformance (DP). Pre každý model uvoľňuje DP dodatočný výkon až 15 k prostredníctvom riadenia závislého od dopytu presne vtedy, keď je to potrebné. Vďaka DP dosahuje špičkový model Fendt 620 Vario maximálny výkon až 224 koní. Koncepcia dodatočného výkonu nie je viazaná na rýchlosť jazdy alebo špecifické úlohy a funguje čisto dynamicky, zvlášť pri práci s vývodovým hriadeľom stojace-ho traktora alebo v závislosti od prevádzkových podmienok pri obrábaní pôdy.

Nová generácia prevodového ústrojenstva

Fendt VarioDrive odkazuje na úplne novú generáciu technológie bezstupňového prevodu. Základom je jednostupňové hnacie ústrojenstvo s nezávislým riadením prednej a zadnej nápravy. Prevodovka nepretržite meria preklz na všetkých štyroch kolesách a citlivo reguluje výkon.

Prínosom Fendt VarioDrive je maximálna ťažná sila súčasne s ochranou pôdy s minimálnym opotrebovaním pneuma-tík a prelomovou manévrovateľnosťou. Dynamické ovládanie zabraňuje preklzávaniu kolies s maximálnou trakciou bez ohľadu na povrch. Hnacie ústrojenstvo eliminuje potrebu manuálneho prepínania pri zmene medzi prevádzkou na poli a na ceste.

Inovatívny nízkootáčkový koncept Fendt iD

Všetky komponenty - ako motor, prevodovka, hydraulika a chladiaci systém navrhli podľa princípu „vysoký krútiaci moment – nízke otáčky motora“. Menovité otáčky motora sú len 1 900 za minútu a v hlavnom pracovnom rozsahu môžu byť aj v rozsahu 1 350 až 1 800.

Top model 620 Vario dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 50 km.h-1 len pri 1 250 otáčkach a maximálny krútiaci moment 950 Nm už od 1 200 do 1 600 otáčok za minútu.

 

Po prvýkrát je pre všetky modely radu 600 k dispozícii koncepcia dodatočného výkonu DynamicPerformance až 15 k. Koncepcia extra výkonu nie je viazaná na rýchlosť jazdy alebo špeciálne prevádzkové úlohy. Funguje čisto dynamicky – aj pri stacionárnych prácach s vývodovým hriadeľom alebo v závislosti od prevádzkových podmienok pri obrábaní pôdy.

Globálny traktor a ideálny pre dvojmontáže

Fendt aj v prípade novinky skonštruoval traktor s ohľadom na ambíciu presadiť sa celosvetovo tak, ako je to v prípade modelov 900 a 1000.

60-palcový rozchod je bežný v Severnej Amerike, Austrálii a Južnej Afrike. V týchto oblastiach je aj bežné pestovanie riadkových plodín. Fendt prvýkrát v tejto výkonovej triede ponúka 600 Vario ako 60-palcovú verziu (row-crop) pre všetky modely. Pre použitie v riadkových plodinách sú z výroby k dispozícii jednoduché aj dvojité pneumatiky. Úzky čap nápravy s vonkajšou šírkou 2,50 m je v Európe čoraz dôležitejší vďaka plečkovaniu, flexibilnému výberu rozchodu a dvojitým pneumatikám.

Najnovšie na traktory kladú vysoké nároky plečky. Nový duo náboj kolesa je spojovací systém pre dvojmontáže, ktorý umožňuje prenos vyšších síl. S duo nábojom kolesa sa výkon prenáša bezpečne cez nápravy a už nie cez ráfiky. Novinka ponúka aj flexibilný rozstup a použitie regulácie tlaku v dvojmontážach. Nastavenie šírky rozchodu vpredu a vzadu sa pohodlne vykonáva pomocou takzvaných medzikusov.

Fendt 600 Vario má pomer výkonu a hmotnosti len 34,4 kg na konskú silu, celkovú hmotnosť do 13,5 t (prevádzková hmotnosť 7,7 t a užitočné zaťaženie 5,8 t).

 

Plne integrovaný systém centrálneho hustenia pneumatík Fendt Vario-Grip zväčšuje kontaktnú plochu pneumatík, zvyšuje ťažnú silu až o 8 % pri znížení spotreby nafty až o 8 %. Vyšší tlak vzduchu počas cestnej premávky znižuje valivý odpor, čím sa môžu ušetriť ďalšie 2 % paliva.

 

Nový duo náboj kolesa je spojovací systém pre dvojmontáže, ktorý umožňuje prenos vyšších síl. S duo nábojom kolesa sa výkon prenáša bezpečne cez nápravy a už nie cez ráfiky.

 

Architektúru už poznáte - FendtONE

Aj novinka používa jednotné ovládanie z ostatných traktorov Fendt. Výhodou FendtONE je otvorená systémová architektúra, ktorá neustále rastie s partnermi a digitálnymi riešeniami. Stroj tak zostáva efektívny, aktuálny a zachováva si tak vyššiu zostatkovú hodnotu.

FendtONE na palube a mimo nej kombinuje riešenia inteligentného poľnohospodárstva a správy fariem pre použitie v teréne a v kancelárii.

FendtONE tvorí multifunkčný joystick, 10“ digitálny prístrojový panel a 12“ terminál na lakťovej opierke. Voliteľným je 3L joystick a ďalší 12“ terminál v stropnom obložení. Nechýbajú inteligentné funkcie ako navádzanie Fendt Guide, automatický Fendt Section Control alebo použitie Fendt Variable Rate Control.

V kabíne nápoje nielen zachladíte, ale aj zohrejete. Sedadlo v najvyššej výbave viete ovládať aj terminálom.

„Kuchyňa“ VisioPlus

Kabínu dokážete špecifikovať s filtráciou kategórie 4 určenej pre ochranu rastlín, v základe sa vyrába v kategórii 2. Čelné sklo je zaujímavé nielen 300° stieracím poľom stierača, ale aj jeho vyhrievaním.

 Dve voliteľné kamery vpredu a vzadu uľahčujú manévrovanie a umožňujú priamy výhľad na náradie a zvyšujú pracovný komfort, zatiaľ čo dve voliteľné pracovné svetlá v kapote poskytujú najlepšie možné osvetlenie. Zadné LED svetlá a dynamický ukazovateľ smeru ešte viac zvyšujú bezpečnosť v cestnej premávke.

Dlhé pracovné dni kladú na vodiča vysoké nároky. Na tento účel je teraz možné jedlo a nápoje ochladiť (0-16 °C) aj ohrievať (45-65 °C) v chladnom a teplom boxe.

Takzvaný pull-in-turn efekt ťahá stroj do zákruty vďaka riadeniu nezávislému na náprave. Výsledok: obzvlášť malý priemer otáčania len 10,2 metra s pneumatikami 540/65 R30. Pre Fendt 600 Vario je k dispozícii množstvo možností pneumatík až do priemeru 1 950 mm vzadu. Súčasťou štandardnej výbavy modelu Fendt 620 Vario sú pneumatiky 650/65 R42.

Sedadlo ovládané terminálom

V novinke si vyberáte až zo 6-tich konfigurácií sedadiel. Nové prémiové sedadlo s intuitívnym ovládaním cez terminál, známe z Fendt 700 Vario Gen7, je k dispozícii ako voliteľná výbava. Má množstvo ergonomických a komfortných funkcií. Vodič nastavuje výšku a polohu sedadla, ako aj uhol operadla elektricky pomocou páčky na boku sedadla.

Pri výmene vodičov si môžu vytvoriť personalizované profily sedadiel a aktivovať ich jedným kliknutím.

Komplexná koncepcia bezpečnosti

S funkciami, ako je koncepcia nízkej rýchlosti, maximálna rýchlosť až 50 km.h-1 len pri 1250 otáčkach, komplexná koncepcia podvozku a bezpečnosti a brzdový asistent prívesu, je Fendt 600 Vario skutočným dopravným talentom. Komplexný bezpečnostný koncept zahŕňa hydraulické dvojokruhové brzdy, citlivé riadenie Fendt Reaction Steering s integrovaným vratným momentom a brzdové svetlo a asistent spomalenia.

Nový brzdový asistent prívesu poskytuje dodatočnú bezpečnosť v kritických situáciách. To robí súpravu ťahača a návesu ešte bezpečnejšou (do 25 km.h-1). Postranným efektom je ochrana pôdy a mačiny tráv. Princíp je postavený na senzore, ktorý meria krútiaci moment prívesu cez prevodovku. Ak pri jazde z kopca traktor zistí, že príves príliš tlačí, automaticky aktivuje pneumatickú brzdu prívesu. To znamená, že Fendt 600 Vario má komplexný bezpečnostný balík pre prepravu.

Vysokovýkonná hydraulika

Výbava 600-ky zahŕňa aj vysoko výkonnú hydraulika s maximálne piatimi prípojkami vzadu, dvoma vpredu a tromi nezávislými prípojkami medzi nápravami. Vyznačuje sa modulárnou konštrukciou a prietokom až 205 litrov. Konštrukcia umožňuje použitie štandardných alebo účinných hydraulických spojok FFC bez únikov.

Nová regulácia ťahu zadného závesu presúva hmotnosť náradia k zadnej náprave traktora, čím zvyšuje trakciu a zlepšuje pracovný výsledok.

Záverom: Fendt 600 si budete môcť v spolupráci so spoločnosťou Hriadeľ Nitra otestovať vo vlastných podmienkach v druhej polovici roka 2024, keď sa očakáva dodávka prvých kusov. Predstavitelia Fendtu nám sprostredkovali skúsenosti prvých užívateľov, ktorí mali možnosť traktor dlhodobo testovať. Tí hovoria o veľmi dobrom výkone motora a ťahových vlastnostiach 600-ky, ktoré sú minimálne porovnateľné so sériou 700 Gen6, ak nie lepšie. Bude preto platiť, že najväčším konkurentom novej Fendt 600 Vario bude Fendt 700 Vario.

Moderná mechanizácia 2/2024

Spracoval: Marián Kukučka, Moderná mechanizácia v poľnohospodárstve®