Cookies spravovanie
Vážený návštevník! Upozorňujeme, že súbory cookie sa používajú na zabezpečenie prevádzky webovej stránky hriadel.sk, na poskytovanie vyššej úrovne služieb našim návštevníkom, na generovanie štatistík a na podporu našich marketingových aktivít. Kliknutím na tlačidlo „Súhlasím“ vyjadrujete súhlas s používaním súborov cookies, ako je opísané v nižšie uvedenom odkaze. Upozorňujeme, že ak neakceptujete uvedené, niektoré funkcie tejto webovej stránky nebudú k dispozícii.
Zistite viac…
Súhlasím
Nesúhlasím
2022-10-21 07:49:55

Fendt 724 Vario s novým ovládaním FendtOne

Fendt 700-ka je na trhu v tejto podobe už 11 rokov. Aj keď to zvonku takmer nevidieť, s ovládaním FendtOne začína nová éra. Pozrite sa na jeho test.

Fendt 724 Vario s novým ovládaním FendtOne

Fendt 700-ka je na trhu v tejto podobe už 11 rokov. Aj keď to zvonku takmer nevidieť, s ovládaním FendtOne začína nová éra. Pozrite sa na jeho test.

Kto čítal naše Fendt testy za posledných pár rokov, vie, že technike veľa nechýbalo. Najvyššie hodnotenie získali predovšetkým terminál a joystick. O to skeptickejší sme boli, keď Fendt na Agritechnice 2019 predstavil nový ovládací koncept FendtOne. A skutočne. Keď sa prvýkrát zaoberáte novým ovládaním, obzvlášť upúta objemný a pomerne tuhý joystick. Fendtu sa do­ teraz darilo umiestniť a vytvarovať všetky tlačidlá na známej páke tak, aby ich mohol „naslepo“ ovládať po krátkom zacvičení každý. Úplne inak to na prvý pohľad vyzerá pri novej páke, kde je, verte alebo nie, osem viac­menej jednotných tlačidiel umiestnených len v spodnej časti. Poďme ale postupne.

            

Dobre vedieť

• Nové ovládacie prvky FendtOne zatiaľ nie sú dostupné v sérii 800.

• Keď už so systémom pracujete, čoskoro oceníte jeho výhody.

Motor od Deutzu

Pod kapotou nášho testovaného stroja sa toho zmenilo len málo. Pracuje tu stále motor Deutz TCD 6.1 L6 so šiestimi val­cami, hoci už spĺňa emisnýStupeň V. Boli sme teda zvedaví, ako sa hodnoty výkonu a spotreby paliva porovnávajú nielen s konkurenciou, ale aj so 724 Vario s emisným stupňom IIIB, otestovaným v roku 2013.

Výkon a spotreba motora Deutz Stupňa V je v poriadku.

 

 

 

 

Nič pre ponosovanie – zdvihová sila, výkon hydrauliky, trojbodový záves, spojky okruhov – všetko výborne!

Zo začiatku možno povedať len toľko, že senzáciu pri porovnávaní nečakajte. Výkon vývodového hriadeľa 152,5 kW pri nominálnych otáčkach a 165,0 kW pri maximálnom výkone sú – rovnako ako maximálny krútiaci moment a výkonové charakteristiky – len o kúsok pod hodnotami spred takmer desiatich rokov. Rovnako aj spotreba 253 g.kWh­1 pri nominálnych otáčkach a 231 g.kWh­1 pri maximálnom výkone je len mierne nad dobovo senzačne nízkymi hodnotami. A keďže Fendt zároveň znížil spotrebu AdBlue zhruba na polovicu, veľmi dobre sa darí aj aktuálnemu Fendtu 724 Vario. Ukazujú to aj praktickejšie merania Powermix: 263 g.kWh­1 (+ 11 g.kWh­1 Ad-Blue) je viac ako pred deviatimi rokmi (254 + 28 g.kWh­1), ale stále je 5 % pod priemerom všetkých predchádzajúcich hodnôt testovaných traktorov. Čo sa týka dopravy, vyzerá to ešte lepšie: Fendt je takmer o 10 % (pri rýchlosti 40 km.h­1) alebo takmer o 7 % (pri rýchlosti 50 km.h­1) úspornejší ako priemer testovacej skupiny.

Vodičov priestor je síce 10 rokov starý, ale nič v ňom nechýba. A hlučnosť iba 70 dB (A) je takisto špičková hodnota.

Brilantný ukazovateľ, žiaľ za volantom. Páč-ka smerových svetiel a spínač svetiel v páke pre reverz je super.

 

Lakťová opierka je kompletne nová, vrátane dodatočného terminálu na streche. Pre lepší výhľad na cestu ho môžete posúvať.

Plynulo s dvoma rozsahmi

Aj pri prevodovke to môžeme skrátiť. ML 180 sa osvedčila a stále sa príkladne ovláda. Testovacie centrum DLG nameralo maximálny ťahový výkon pred brzdeným automobilom 134,2 kW ­ pri spotrebe nafty 267 g.kWh­1 – to je v poriadku. Ostáva výčitka pre stále potrebnú zmeny jazdného rozsahu z poľa na cestu, ako aj túžba po (automatickej) parkovacej brzde najmä preto, že páka ručnej brzdy je (príliš) ďaleko. Na druhej strane sú tu štyri rýchlosti vývodového hriadeľa, ktoré možno zmeniť stlačením tlačidla, ako aj doplnkové funkcie ako napr. nastavenie otáčok motora zvonka pri zapájaní/odpájaní.

Komfortné sedadlo spolujazdca slúži aj ako stôl.

Napriek 400 l nádrži výborné nastupovanie.

Pravé dvere za príplatok, alesú prístupné po veľmi strmých schodíkoch.

Rovnako tvarované ovládače v jednom rade.

Dostatok zdvíhacej sily a oleja

Kľúčové slovo sú doplnkové funkcie. Bez ohľadu na to, či hovoríme o bočných stabilizátoroch, jednoduchej zmene medzi kat. II a III, možnosti zdvihnutia spodných ramien pri zavesení alebo dvojčinnom trojbodovom závese, 700 Vario je unikátny. V zozname možno pokračovať so 64 l odnímateľným množstvom oleja oddeleného od prevodovkového a s pohodlnými olejovými spojkami vrátane odľahčovacích pák. Keďže „náš“ 724 bol vybavený čelným nakladačom, narazili sme tu na problém, ktorý by už pri high­tech traktore nemal existovať. Ak je nakladač pripojený a omylom sa pokúsite zapojiť olejové hadice do výrazných žltých prípojok vzadu, získate poriadnu olejovú sprchu zo DUDK spojok pri pájaných pod tlakom! Ostáva len dúfať, že olej ešte nie je horúci – a že tu Fendt čoskoro nainštaluje automatické prepínanie! Novým je 3L joystick, ktorý umožňuje ovládanie 3. hydraulickej funkcie alebo pri najbližšej softvérovej aktualizácii pridelenie IsoBus funkcií na viacerých úrovniach. Kto to ale nepotrebuje, určite ušetrí, keďže predný nakladač sa dá ovládať oveľa citlivejšie „jednoduchým“ joystickom. Pokiaľ ide o zdvíhaciu silu, krivka stúpa z približne 7 100 daN v spodnej na viac ako 9 500 daN v hornej polohe – to je jednoducho dosť pre všetky náradia, ktoré môže 724 ťahať. A pokiaľ ide o dodávku oleja, môžete si vybrať medzi tromi axiálnymi piestovými čerpadlami s 109, 152 alebo 193 l.min­1. Pri najvyššej špecifikácii nameral DLG 188,2 l.min­1 alebo 52,2 kW využiteľného hydraulického výkonu.

Úplne nové ovládanie…

Samotná kabína 724 Vario sa v porovnaní s predchodcom takmer nezmenila. Výstup, široký výhľad a veľa, veľa praktických detailov – počnúc stieračmi čelného skla a smerovkou so spätným návratom a káblovými prechodkami – sú stále príkladné. Okrem toho je kabína vodiča ešte tichšia s iba 70,8 dB(A). Skutočne vzrušujúce to však bude len s novým ovládacím konceptom FendtOne. Ako bolo napísané na začiatku, mnohí vodiči spočiatku smútia nad stratou známej, už aj tak celkom dokonalej, radiacej páky. Faktom je, že najprv sa musíte intenzívne zaoberať novým ovládaním FendtOne, aby ste mohli pokračovať. Pre uľahčenie orientácie zostali aspoň rovnaké farby (oranžová = pojazd; žltá = vývodový hriadeľ; modrá = hydraulika; tyrkysová = TeachIn atď.), pričom biele a tyrkysové tlačidlá sú voľne priraditeľné.

…s nekonečnými možnosťami

Aj tento raz sa nám páčil 12­palcový (namiesto minulého 10,4­palcového) terminál umiestnený na lakťovej opierke. Má šesť voľne konfigurovateľných dlaždíc (predtým štyri) a vrchný a spodný riadok, ktoré zostávajú vždy rovnaké s rýchlym prístupom cez symboly v hornej časti (telefón, rádio, klíma atď.). Vyčítame len, že s obrovským množstvom možností by malo byť vytváranie, ukladanie a vyvolávanie používateľských profilov ešte jednoduchšie a s vyššou istotou pri zmenách. Fendt tiež v súčasnosti pracuje na tom, aby bol nový softvér plne kompatibilný s IsoBus a TIM. A tiež radi opäť otvoríme diskusiu o tom, či majú byť tlačidlá umiestnené na viditeľnom mieste, napr. pre TMS alebo polohu „N“ prevodovky. A konkurencia si vie poradiť aj bez tlačidla na samostatnú aktiváciu plynového pedálu. Na druhej strane by sme chceli vyslovene a opakovane pochváliť otočné koliesko na multifunkčnom joysticku na nastavovanie aktívneho tempomatu — naozaj fajn vec. Na druhej strane sme diskutovali o novej palubnej doske v podobe 10­palcovéhotabletu, ako aj o druhom 12­palcovom termináli pod strechou. Displej palubnej dosky je brilantný a logický, no vždy je čiastočne skrytý za volantom a vždy „lákal“ použiť ho ako dotykovú plochu (čo nie je). A terminál (voliteľný) pod strechou nemusí byť pre každého vodiča v optimálnom zornom poli. Čo sa týka „offboardových“ možností FendtOne (t. j. ovládanie kancelárskym počítačom alebo tabletom), prax v súčasnosti poskytuje málo údajov. Pôjde však o riadenie strojov a plôch ako aj plánovanie a dokumentáciu prác a opatrení. To je ale na samostatnú tému.

Predný trojbodový záves má za príplatok aj polohovú reguláciu a odľahčovanie. Odpružená predná náprava je v základe.

Obratný

Pohotovostná hmotnosť 8,3 t je slušná. A povolená celková hmotnosť 14 t stále zabezpečuje užitočné zaťaženie takmer 5,7 t – skvelé! Hodnotenie „super“ dostávajú aj brzdy: So spomalením 5,8 m.s­2 si nemožno nič iné želať. Celé to završuje priemer otáčania len 12,20 m (pneumatiky 600/60 R30 s 2 m rozchodom).

Záverom: Aj keď väčšine vodičov pri doterajšom ovládaní Fendtu chýbalo len málo, FendtOne robí ďalší krok. Kombinácia traktorového a mimotraktorového ovládania bude v budúcnosti naberať na význame. A treba uznať, že po 100 hodinách si na nové ovládanie nielen zvyknete, ale niekedy vám dokonca chýba, keď sa vrátite do staršieho stroja. Príkladom je nové ovládanie trojbodového závesu s dvoma pamäťami polohy a plynulým regulátorom polohy, o ktorých sa ešte nehovorilo. Ukážkový je aj perfektný jazdný komfort 724­ky.

Z časopisu Profi preložil a upravil: Marián Kukučka

Moderná mechanizácia v poľnohospodárstve®