Cookies spravovanie
Vážený návštevník! Upozorňujeme, že súbory cookie sa používajú na zabezpečenie prevádzky webovej stránky hriadel.sk, na poskytovanie vyššej úrovne služieb našim návštevníkom, na generovanie štatistík a na podporu našich marketingových aktivít. Kliknutím na tlačidlo „Súhlasím“ vyjadrujete súhlas s používaním súborov cookies, ako je opísané v nižšie uvedenom odkaze. Upozorňujeme, že ak neakceptujete uvedené, niektoré funkcie tejto webovej stránky nebudú k dispozícii.
Zistite viac…
Súhlasím
Nesúhlasím
2022-02-11 09:05:11

Fendt 1050 je iná liga

Najvýkonnejší klasický kolesový traktor na trhu vyrába Fendt.

Fendt 1050 je iná liga

Najvýkonnejší klasický kolesový traktor na trhu vyrába Fendt. Model 1050 s viac ako 500 koňmi prekonávajú síce pásové modely, ale Fendt sa uplatňuje ako univerzálnejší stroj, ktorý vysoký výkon prenáša aj na vývodový hriadeľ.

Spojenie univerzálnosti a vysokého výkonu zaujalo aj službárov v spoločnosti Letoni na čele s Jozefom Václavom, ktorí po celom Slovensku aplikujú hnojovicu svojimi tromi cisternami s rôznymi typmi hnojovicových adaptérov. V Európe patria množstvom aplikovanej hnojovice k najlepším, ak nie aj najlepší. O skúsenostiach s Fendtom 1050 nám porozprávali Jozef Václav a šofér Matej Kollár.

Fednty najvyšších výkonov

Stroje Fendt u nás dlhodobo predáva spoločnosť Hriadeľ Nitra, od ktorej Letoni aj techniku pravidelne kupuje. Letoni pre svoje účely vyberá traktory tých najvyšších výkonov, ktoré sa v nemeckom Marktoberdorfe vyrábajú.

Éru traktorov Fendt v Letoni agregované s hnojovicovými vozmi začala 936-ka. Bez výraznej poruchy najazdila 11 000 Mth a po predaji stále slúži neďaleko Trnavy. Pochopiteľne spoľahlivosť úzko súvisí aj s kvalitnou obsluhou a údržbou, na ktorú je konateľ Jozef Václav aj náležite hrdý.

Následne zakúpili v tom čase ďalší najvýkonnejší model 939-ku, ktorá má aktuálne najazdených 5 000 Mth.

 

 

Nový Fendt 900 alebo Fendt 1000?

„Pri obnove techniky pred dvoma rokmi sme plánovali zakúpiť silnejší traktor ako 939. Vyskúšali sme preto Fendt 900-ku najnovšej generácie, ktorá sa výkonovo prelína s radom 1000. Takisto ju poháňa motor MAN, ale nižšej kubatúry s objemom 9,0 l,“  hovorí Jozef Václav. Hľadali však vyšší výkon a úžitkové parametre ako vedel rad 900 ponúknuť. 1000 má vyššiu hmotnosť a z toho vyplývajúcu lepšiu trakciu. Aby sme boli konkrétni, asi 11 780 kg v prípade 942-ky, kým väčší brat váži 14 000 kg s maximálnou dovolenou hmotnosťou až 23 ton. Priame porovnanie vyhral rad 1000.

Iná liga

1050-ka v spoločnosti Letoni zaujala. „Medzi našou 939-kou a novinkou je ohromný výkonový skok. Traktor je ťažší  a výkonnejší, čo oceňujeme v kopcovitých terénoch,“ hovorí konateľ spoločnosti. Práve v takýchto podmienkach ich tlačila päta. Chceli dosiahnuť vyššiu hektárovú výkonnosť aj na severe Slovenska v kopcoch. V nich traktor potiahne 27 kubíkovú cisternu s 5 m tanierovým aplikátorom rýchlosťou 10 km za hodinu.

Fendt radu 1000 tvoria štyri modely 1038, 1042, 1046 a predstavovaný 1050. „O inom modeli s nižším výkonom sme ani nepremýšľali. Kvôli rôznorodým podmienkam na Slovensku a svahovitosti potrebujeme výkonovú rezervu,“ hovorí Jozef Václav.

1050 od marca 2 000 Mth

Novinku kupovali v najvyššej výbave v marci uplynulého roka. S hnojovicou cisternou a pri prejazdoch najazdil 2 000 Mth. Iné práce Letoni zatiaľ vykonáva len v obmedzenej miere, sústreďuje sa na hnojovicu, ktorej aplikácia je termínovo obmedzená. V opačnom prípade by hranicu 2 000 Mth prekročil už v priebehu roka. Len tak mimochodom, Letoni ročne aplikuje viac ako 500 000 kubíkov.

Nízkootáčkový koncept s motorom MAN

Fendt po dlhých rokoch prešiel z motorov Deutz na motory MAN, z nízkych objemov na tie vyššie. Kým v predchádzajúcich generáciách výrobca montoval motor na pomery konkurencie s nízkym objemom 7,1 l, v tomto prípade naopak vsadil na jeden z najvyšších objemov.

Kým v predchádzajúcej generácii Fendt mal nízku spotrebu vďaka menšiemu objemu, v tomto prípade za nízku spotrebu vďačí nízkootáčkovému konceptu. To znamená, že nominálny výkon 380 kW/ 517 k sa dosahuje pri iba 1 700 otáčkach (podľa ECE R 120), pričom na zadnom vývodovom hriadeli až ohromných 360,3 kW. A až do 1 500 otáčok zostáva výkon konštantný a počas tohto poklesu stúpa krútiaci moment z 2 000 na 2 300 Nm. 

V spotrebe si pomôžme objektívnou hodnotou nameranou nemeckým DLG. S hodnotou 233 g.kWh-1 (+ 23,1 g.kWh-1 AdBlue), Fendt 1050 Vario dosiahol rekordne nízku hodnotu, v priemere je o 20 % úspornejší ako všetky doteraz testované traktory v jeho triede! DLG nameralo s novou plynulou prevodovkou TA 400 maximálny ťahový výkon veľmi dobrých 313,7 kW. Nízka spotreba 236 g.kWh-1 pri maximálnom ťahovom výkone berie argumenty mechanickým prevodovkám.

Fendt vyvinul pre svoj najvýkonnejší rad nový systém pohonu. Napríklad pohon prednej nápravy je priamo z prevodovky

Nová generácia dobre známej Vario prevodovky

1000-ka má nielen nový motor, ale kompletne nový pohon VarioDrive. Jeho hlavnou súčasťou je nová generácia Vario prevodovky s označením TA 400. Tá prepája a poháňa prednú nápravu nezávisle na pohone zadnej nápravy. Pohon prednej nápravy sa vypína pri rýchlostiach nad 25 km za hodinu, čím sa pri doprave šetria jej pneumatiky. Zadná náprava sa pri maximálnych rýchlostiach poháňa čisto mechanickou vetvou. Plne automatické a inteligentné ovládanie pohonu oboch náprava VarioDrive zlepšuje ťahové vlastnosti traktora a uľahčuje manévrovanie na úvratiach. Podľa Fendtu aktívny pohon prednej nápravy znižuje polomer otáčania na úvrati o 10 %.

Skúsenosti z praxe

„Fendt 1050 má nenormálne nízku spotrebu, motor je predimenzovaný s nízko položeným krútiacim momentom,“ hovorí konateľ, čím potvrdzuje účinnosť nízkootáčkového konceptu. Všetko závisí od podmienok a aplikátora, ale. Pri aplikácii 1 200 kubíkov hnojovice Fendt spotrebuje asi 400 l nafty. Podobná hodnota sa ukázala v ďalšom podniku pri aplikácii 2 400 m3 hnojovice pri spotrebe 800 l. Vzhľadom na oddelený dovoz a aplikáciu sú to hodnoty len čisto v poľných podmienkach bez dopravy.

Súprava Fendt a 27 kubíkovej cisterny spolu s aplikátorom v bežných podmienkach jazdí rýchlosťou 12 km za hodinu. „Hnojovicu v dávke 40 m3 na hektár aplikuje Fendt pri okamžitej spotrebe asi 15 l nafty, niekedy aj menej,“ hovorí vodič Matej Kollár. Väčšinou pracuje pri otáčkach motora 1 350 za minútu, pretože kvôli pohonu čerpadla cisterny udržujú o čosi vyššie otáčky. Na rovine v ľahších podmienkach nie sú výnimočné otáčky 1 300 za minútu, málokedy ručička prekročí hodnotu 1 500 za minútu. A porovnajme si to s Fendt 936 a bežnými pracovnými otáčkami 1 700 za minútu...     

Účinné chladenie

Nato, aby sa mohol motor spolu s ďalšími podpornými systémami chladiť a zároveň zachovať dobrý výhľad cez kapotu, konštruktéri vyvinuli nový chladiaci systém Concentric Air System s dozadu nahnutým ventilátorom. Vysoká účinnosť sa dosahuje znížením medzery medzi hliníkovými lopatkami a obručou na 1 – 2 mm. Ventilátor tak tlačí vysoké objemy vzduchu cez chladiče bez strát. Poháňa ho hydromotor s otáčkami nezávislými na otáčkach motora a flexibilnými z pohľadu potreby chladenia. Vysoká efektivita znižuje príkon chladenia až o 70 %, čo vplýva aj na zníženie hluku a zvýšenie pracovného komfortu.

Má to však aj svoje ale – horší prístup pri čistení chladičov. Vodič najskôr musí zdvihnúť kapotu, odmontovať bočný kryt a pre dokonalý prístup niekoľko skrutiek ďalšieho krytu. Lepšie čistenie paketu chladičov vyriešili dlhou koncovkou vzduchovej pištole. Tento Fendt kúpený zo skladových zásob nedisponoval reverznou funkciou ventilátora. S jej pomocou sa nečistoty z chladičov vyfúknu samé. S akým efektom, to z tohto miesta nedokážeme povedať.

Fendt radu 1000 je univerzálny ťažný prostriedok, ktorý svoj výkon v plnej miere prenesie aj na vývodový hriadeľ.

 

Pri aplikácii 2 400 m3 hnojovice a zapracovanej tanierovým aplikátorom spotreboval predstavený traktor 800 l nafty.

Kabínu poznáte aj z 800/900kovej série. Kvôli rozchodu kolies pre americký trh je však vyššie položená a s tesnejšími blatníkmi. Ovládanie je totožné z iných traktorov Fendt. Službári si len domontovali obrazovku pre spríjemnenie        dlhých dní.

Vzadu viete Fendt 1000 vybaviť maximálne šiestimi okruhmi hydrualiky. Zadný záves dvíha silou 12 900 daN. Kto potrebuje vyššiu výkonnosť hydraulického čerpadla 165 l za minútu, môže si objednať dokonca dve čerpadlá 220 + 210 l za minútu.

Nezávislé zavesenie kolies prednej nápravy a odpruženie kabíny v štyroch bodoch spolu so sedadlom vodiča posúvajú komfort aj pri najvyššej rýchlosti na špičkovú úroveň.

 

Fabrická regulácia tlaku v pneumatikách pomáha znižovať utlačenie pôdy a zlepšovať trakciu. Nízke utlačenie spolu s tohtoročnými podmienkami umožnili v mnohých podnikoch po aplikácii hnojovice sejbu pšenice. 900 mm široké pneumatiky sú vysoké až 2,35 m.

Nový hydraulický systém

Fendt 1000 disponuje tromi výkonovými variantmi hydraulického systému – 169; 228 a 430 l za minútu. 430 l verziu tvoria dva hydraulické a na seba nezávislé okruhy. Dve autonómne piestové čerpadlá podľa potreby zásobujú náradie rozličným prietokom či tlakom oleja. Prvé čerpadlo má výkonnosť 220 l a druhé 210 l za minútu. Rozličné loadsensing čerpadlá zvolili z dôvodu zamedzenia rezonancie. V závislosti od stupňa výbavy bude k dispozícii až 6 vonkajších okruhov hydrauliky.

Dvojica sériových otáčok zadného vývodového hriadeľa 1000 a 1000E dopĺňajú nové normované otáčky 1 300 za minútu. Fendt 1000 testovali pre dvojmontáže či trojmontáže.

Prehľad Fendt radu 1000

Model

1030

1042

1046

1050

Motor

MAN, objem 12,419 l

Nominálny výkon (kW/k)

291/396

320/435

350/476

380/51

Maximálny výkon (kW/k)

291/396

320/435

350/476

380/517

Maximálny krútiaci moment pri 1100 až 1 500 otáčkach(Nm)

1910

2108

2305

2420

Nádrž na naftu/AdBlue (l)

800/85

Prevodovka

plynulá Vario TA 400

Rýchlosť (km.h-1)

0,02 až 60

Výkonnosť hydr.čerpadla základ/max. (l.min-1)

165/220+210

Max. počet hydr.okruhov vpredu/vzadu

1/6

Max. zdvihová kapacita TBZ vpredu (daN)

5584

Max. zdvihová kapacita TBZ vzadu (daN)

12900

Pohotovostná hmotnosť (kg)

14 000

Z regulácie tlaku v pneumatikách čerpá výhody predovšetkým poľnohospodár

Fendt ako značka inovácií pozná benefity regulácie tlaku v pneumatikách, a preto pracovala na vývoji systému montovaného priamo z výroby. Prvé testovacie regulácie trpeli na netesnosti v dôsledku teplotných zmien spôsobené nevhodným materiálom. Fendt ich odstránil a v roku 2015 získal na prestížnej výstave Agritechnica najvyššie ocenenie. VarioGrip, ako sa regulácia nazýva, dostal aj prívlastok Pro. Znamená to, že po zadaní údajov o druhu pôdy a pracovného náradia, traktor vodičovi navrhne pre dané podmienky optimálny tlak v pneumatikách s ohľadom na čo najnižšie utlačenie a spotrebu.

VarioGrip má aj nami predstavovaný traktor. „Regulácia je perfektná. Po podhustení pneumatík sa ich šírka zväčší odhadom aj o 10 cm,“ hovorí Matej Kollár. Michelin AxioBib široké 900 mm zvýšia styčnú plochu a následne zlepšujú trakciu, čo najviac badať v kopcovitom teréne.

Výhody z nízkotlakých pneumatík pri väčšom zaťažení čerpá hlavne poľnohospodár. Nižšie utuženie pôdy sa prejavuje v nižšom príkone pre nasledujúce operácie. Zvlášť v prípade aplikácie hnojovice, ktorá je často pre štruktúru pôdy mnoho razy devastačná. V prípade súpravy Letoni sa jej hmotnosť asi 60 ton rozloží na 5 náprav s pneumatikami šetrnými k pôde.

VarioGrip môže regulovať tlak pneumatík aj počas jazdy. Proces je ale rýchlejší v kľudovom stave, keď výkon motora putuje do kompresora, pretože rýchlosť hustenia a podhustenia závisí od otáčok motora. Proces trvá viac ako 10 minút. Dvojitý kompresor dosahuje výkonnosť 720 l za minútu a 12 barov.

Fendt 1050 Vario aj v praxi potvrdzuje nemeckým DLG namerané hodnoty nízkej spotreby.

Prístup k chladičom pre ich vyčistenie je horší, odporúča sa preto reverzný ventilátor (na tomto stroji nie je).

VarioGrip a sejba idú k sebe

Doterajšie skúsenosti Letoni z tohto roka ukazujú, že použitie zníženého tlaku v pneumatikách sa utlačí pôda iba v menšej miere ako s inou technikou na menej nápravách. Nevytvárajú sa koľaje a sejací stroj vie kvalitne zasiať. Aj úvrate sú menej utlačené, ako by praktici očakávali.

Jazdné vlastnosti

Prepravná rýchlosť 60 km za hodinu je pre službárov veľmi dôležitá. Nič však nehovorí o istote vodiča a jazdných vlastnostiach. „Jazda je spomedzi všetkých traktorov Fendt najlepšia. Oproti 939-ke jazdné vlastnosti výrazne poskočili,“ hovorí skúsený Matej Kollár a zdôvodňuje to hmotnosťou a komfortnejším odpružením kabíny na štyroch bodoch. (Fendt ponúka aj základné mechanické pruženie kabíny a hydraulické na dvoch bodoch.) Ku komfortu nemalou mierou prispieva aj predná náprava s individuálne uchytenými kolesami a kvalitne odpružené sedadlo.

Vodič brzdí prednostne motorovou brzdou pomocou joysticku, čím znižuje opotrebenie kotúčov a následne dobrzďuje prevádzkovou brzdou. Dvojokruhové brzdy je bezpečnostná istota.

Komfort

Kabína je typická pre Fendt. Môžeme jej vytknúť veľkosť, na druhej strane ponúka, ako sme uviedli, výborný komfort. Disponuje dobre známou lakťovou opierkou a Varioterminálom, ktorý nájdete aj v iných radoch. Pri prestupu z jedného Fendta do druhého vodič nepotrebuje žiadne prispôsobovanie a učenie sa.  

Záver: „Ak budeme kupovať nabudúce traktor, tak Fendt. Ak Fendt, tak jednoznačne 1050-ku,“ hovorí s istotou Jozef Václav. „Do traktorov Fendt sa oplatí investovať. Investícia sa vráti v nižšej spotrebe a podľa našich skúseností aj vo vyššej spoľahlivosti.

Spracoval: Marián Kukučka Moderná mechanizácia v poľnohospodárstve

Foto: AgroFotoLM, Adrián Iláš